Sivut

lauantai 29. elokuuta 2020

Turistina Turussa

Viime vuoden kesälomareissun kohde oli Tampere ja tänä vuonna suuntasimme heinäkuun lopussa kohti Turkua kahdeksi yöksi. Sanotaan nyt heti alkuun, että olisi siellä voinut kolmekin yötä viettää ihan hyvin - nähtävää nimittäin oli paljon! Matka oli myös täynnä erikoisia yhteensattumia.

Päivä 1

Seikkailu alkoi aamulla, kun suuntasimme Aleksin kanssa Hyvinkään juna-asemalle, josta lähti lähijuna kohti Toijalaa, jossa vaihdettiin Turkuun menevään InterCityyn. Samoilla junilla Turkuun lomamatkalle sattui matkustamaan myös tuttuni M Hyvinkäältä, jonka kanssa istuttiin lähijunassa Hyvinkää-Toijala -väli. InterCityssa istuttiin Aleksin kanssa kaksin, kun eri aikaan lipun ostaneella M:llä oli istumapaikka muualla. En ollut ennen matkustanut Toijala-Turku -väliä ja matka sujui tosi vikkelästi maalaismaisemia ikkunasta katsellessa.

Saavuimme Turkuun aamupäivällä ja veimme matkatavarat keskustassa olevaan hotelliin säilytykseen. Siitä jatkettiin kahvittelemaan kolmisin M:n kanssa Aurajoen liepeille CafeArtiin. Paikka oli tunnelmallinen, mutta silti pienoinen pettymys. Porukkaa oli hirveästi, gluteenittomia vaihtoehtoja Aleksille heikosti ja mukaan ostettavien Turun kahvipaahtimon kahvien hinnat huonosti esillä. Mutta ei se mitään, välipala saatiin syötyä ja matka jatkui kolmisin kohti Luostarinmäkeä.

Luostarinmäellä muistan lapsena käyneeni ja paikka tuntui silloin tosi jännältä. Oli kiva päästä katsomaan samoja paikkoja nyt aikuisena ja vähän enemmän faktatiedonjanoisena. 1700-1800 -lukujen asumiskulttuurista ja sen ajan käsityöläisammateista kertova Luostarinmäki oli mielenkiintoinen. Nykypäivän standardeilla hassusti mitoitetut rakennukset saivat hymyn huulille. Joissain taloissa jopa minä vain 164 cm korkeana sain kumarrella, etten lyönyt päätäni ovenkarmeihin.

Luostarinmäen jälkeen reittimme M:n kanssa erkani ja suunnattiin Aleksin kanssa Herkun kautta hotellille huilimaan hetkeksi. Olin tehnyt meille pöytävarauksen klo 18 Ravintola Nooaan, jonne lähdettiin sitten talsimaan. Ravintolassa tuli vastaan yksi Aleksin peruskouluaikainen tuttu, mikä oli tosi hauskaa. Syötiin pitkän kaavan kautta ja kaikki oli aivan taivaallisen hyvää. Alkupalaksi jaoimme tartarin ja mozzarella-annoksen, pääruoaksi tilasimme paistettua nieriää ja jälkkäriksi oli paahdettua valkosuklaamoussea ja raparperisorbettia. En ollut kai koskaan ennen ollut ravintolassa niin onnellinen. Takaisin tullessa pysähdyttiin vielä Aurajoen rantaan istuskelemaan.

Päivä 2

Reissumme kokonainen päivä Turussa alkoi kelien puolesta vähän heikosti. Aamiaisen aikana satoi, mutta sen jälkeen huoneeseemme mentyämme katsoimme ikkunasta ja keli oli kirkas. Ei muuta kuin menoksi ja suunta kohti Turun linnaa. Hotellin alaovella meitä vastassa oli kuitenkin kaatosade! Linnan sijaan juoksimme tien toiselle puolelle Stockalle ostamaan Aleksille sateenvarjoa ja sen jälkeen pyörimme Hansakorttelissa kunnes sade loppui ja tein The Body Shopista alelöytöjä.

Sateen loputtua käväisimme vielä hotellilla ja sitten uusi yritys linnaan lähtemisen kanssa. Kävelimme linnaan ja takaisin eli noin 40 min suuntaansa. Se tuntui helpommalta ja stressittömämmältä vaihtoehdolta, kuin alkaa selvittämään paikallisbussien reittejä, lippujen ostoa ja muuta.

Turun linnassa olin myöskin käynyt lapsena viimeksi. Monta tuntia vierähti linnassa helposti ja se oli todella vaikuttava. Erityisesti pidin siitä, kuinka linnan eri vaiheet näkyivät arkkitehtuurissa. Lopuksi oli ihan must käydä matkamuistopuodissa.

Linnassa koluamisen jälkeen meillä oli aivan suunnaton nälkä. Onneksi aivan linnan vieressä oli pelkkää gluteenitonta tarjoava kahvila NFD. Jäälatte ja munkki piristivät kovasti, kuin myös kahvilan ulkonäkö. Palvelu oli myös aivan ihanaa. Olisin voinut vaikka jäädä asumaan sinne! NFD:n jälkeen käveltiin hissuksiin takaisin keskustaan ja välillä pysähdyimme joen rantaan taas vain fiilistelemään maisemia.

Keskustassa käytiin söpössä Kui Design Local Shopissa, josta mukaan tarttui Föri-kassi. Föriä ihasteltiin reissun aikana pariinkin otteeseen, mutta sopivaa hetkeä sillä ajeluun ei meinannut löytyä. Kassi muistuttaa siis siitä ensi kertaa varten. Lisäksi piipahdettiin kauppahallissa tee- ja kahviostoksilla sekä Ruohonjuuressa. Sen jälkeen oltiin sovittu, että mennään kolmisin M:n kanssa Niskaan syömään pizzaa - tai siis ahvenanmaalaista peltileipää. Tilasin nälkäpäissäni Salakuljettajan, joka oli kunnon kinkku-aurajuustoöveri, mistä tuli aika nopsaan ähky. Jos Niskaan mennään vielä joskus, niin täytyy muistaa tilata jokin sellainen setti, missä olisi täytteenä Aurajuustoa ja kasviksia.

Syömisen jälkeen mentiin hotelliin huilimaan. Illemmalla intouduttiin käymään vielä kävelyllä Aurajoen liepeillä. Silloin ravintolalaivatkin olivat heräilleet kunnolla. Niiden valot näyttivät hämärässä ihanilta, mutta joissain niistä soitettu livemusiikki, ihmispaljous ja väsymys estivät meitä menemästä sinne.

Päivä 3

Kolmas päivä alkoi sään puolesta prikulleen samalla tavalla kuin edellinen, mutta nyt meillä molemmilla oli onneksi sateenvarjo valmiina. Luovutimme huoneen, jätimme laukut säilytykseen ja suuntasimme sateessa kohti Apteekkimuseota ja Qwenselin taloa, jotka olivat onneksi ihan lähellä. Tässä kohteessa oli todella ihana tunnelma ja runsaasti kaikkea pientä ihmeteltävää. Reissumme museokohteista tämä oli myös nopein, sillä aikaa meillä taisi mennä alle kaksi tuntia, vaikka katseltiin kaikki tosi huolella läpi. Lopuksi riehaannuin museokaupassa shoppailemaan kunnolla. Yritettiin lopuksi mennä välipalalle Cafe Qwenseliin, mutta gluteenitonta oli tiskissä aika heikosti eikä Aleksi ollut kyselytuulella.

Museokaupassa päälle pistetty shoppailuvaihde jatkui ja seuraavaksi mentiin Sammakon kirjakauppaan, joka on sympaattisin kirjakauppa jossa olen koskaan käynyt. Palvelu oli tosi ystävällistä, valikoima monipuolinen niin kirjojen kuin vihkojenkin osalta ja samassa tilassa toimi jopa kahvila.

Kävimme myös ensikertaa paikan päällä Teepolussa. Teepolun pitäjä Matti ei sattunut olemaan silloin paikalla, vaan tuuraajana oli hänen äitinsä. Hän esitteli meille uutuudet ja juteltiin vaikka mitä muutakin. Oli erikoista, että teekaupasta jäi niin hyvä fiilis, vaikka myyjänä olikin nyt henkilö joka ei itse juo teetä.

Teepolun jälkeen haluttiin jotain helppoa ja nopeaa lounasta ja paikaksi valikoitui Friends and Brgrs. Kun hampparit oli syöty, mentiin taas kauppahalliin, josta Aleksi osti gluteenittomasta Aijan Herkusta kotiin viemisiä (kyllä, vaivaannuttiin viemään leipää Turusta Hyvinkäälle).

Sitten alkoikin olla jo lähtemisen aika. Mentiin vielä Stockan sisustuspuolelle tuhlaamaan hetkeksi aikaa, haettiin hotellilta laukut ja lähdettiin asemalle. Noin minuuttia ennen kuin junaan pääsi sisään, alkoi satamaan kaatamalla vettä. Täydellinen aika kotiinpaluulle. Matkalla Turusta Toijalaan näin junan ikkunasta metsässä uljaan suurisarvisen valkohäntäpeuran. Toijalan vaihto onnistui hyvin ja oltiin kotona jo alkuillasta.

Turun reissulta tehdyistä ostoksista on ainakin luvassa oma postauksensa. Yritän myös keretä postailemaan erikseen Luostarinmäestä, Turun linnasta ja Apteekkimuseosta tässä syksyn mittaan.

Kokosin vielä pienen to do -listan itselleni seuraavaa reissua varten:

• Käy Fonum Marinum -merimuseossa
  • Käytä Föriä
  • Risteile jokilaivalla
  • Käy ravintolalaivassa siiderillä (joskus päivällä, kun on rauhallista)
  • Cafe Qwenselin iltapäivätee (jos se on saatavilla myös gluteenittomana)

1. Kiitos postauksesta! Tämä on kyllä todellakin eka kerta, kun näen ravintola Nooaa kehuttavan... Itse en pitänyt pätkääkään ruoista siellä, enkä todellakaan eksy toista kertaa.

Turkujuttuja voi lukea myös minun blogistani, tervetuloa vierailulle: https://dzinninajatuksia.blogspot.com/

Tarinoita niin Turusta (jossa vakituinen tukikohtani), kuin ulkomailta, missä asun.

2. Vastaisuudessa bussi no 1 joka menee satamaan ajaa myös Turun Linnan ohi. Kerta lippu on 3 euroa ja pysäkki Linnankadulla ennen Kauppahallia. Kannattaa muistaa että no 1 menee myös Lentokentälle mutta lähtee vastakkaiselta puolelta.

1. Kiitos vinkistä! Pitää muistaa nämä, jos joskus seuraavalla reissulla ilmenee tarve. Tällä kertaa kävely ei oikeastaan haitannut meitä, vaan oli kivaa saada vähän liikuntaa ja kävellessä ympäristöä tulee havainnoitua kuitenkin eri tavalla kuin bussilla :)

3. Ilmeisesti kommenttini diskattiin ....

I alla fall: https://www.turku.fi/ensimmaisena-turussa?fbclid=IwAR0DSb8PVKGqZO7ouPkkICh0GK4F3iVxIEWETu-7AwaI9-lT8lRS4oyNa64

1. Moi Dzinni! Kiitos kommenteista ja anteeksi että en vastannut aiempaan kommenttiisi kyllin nopeasti. Käyn kommentit yleensä yksitellen läpi ja nyt kävi niin, että julkaisin huomaamattani myöhemmin saapuneen kommentin ennen sinun kommenttiasi.

Ravintola-asioissa makuja on monia, kuten Turussa onneksi on ravintoloitakin. Minulle Nooaa suositteli eräs tuttu. :)