Sivut

sunnuntai 4. elokuuta 2019

Ihkaensimmäinen yhteinen lomamatka

Tällä viikolla tehtiin vihdoinkin minun ja Aleksin ensimmäinen yhteinen ihkaoikea lomamatka! Hassua että nyt vasta, sillä olemmehan me olleet jo yli neljä vuotta yhdessä. Kohteeksi valikoitui ihana Tampere, joka tarjosi valtavan paljon nähtävää. Oltiin varattu kahdeksi yöksi hotelli ja siinä ajassa kaupunkia ehtikin näkemään hyvin, vaikka paljon jäi vielä seuraavaankin kertaan.

Päivä 1

Aamulla hypättiin Hyvinkäällä junaan ja matka Tampereelle alkoi. Jätettiin tällä reissulla tosiaan auto kotiin, joten Aleksikin sai matkalla vaan rentoutua ja katsella maisemia. Junamatka meni nopeasti ja Tampereella saimme heti hotellihuoneen, vaikka olimme paikalla jo puolenpäivän aikaan. Huoneen ikkunasta avautui näkymä Pikkukakkosen leikkipuistoon ja puistosta bongailtiin myös ahkerasti söpöjä koiria koko matkan ajan.

Ihan ensimmäiseksi hotelliin kotiutumisen jälkeen piti saada välipalaa, joten suuntasimme Tampereen kauppahallin MBakeryyn leivoksille ja teelle. Valikoimasta löytyi hyvin myös Aleksille gluteenittomia vaihtoehtoja, joten oltiin tästä hyvin innoissamme. (Kolmantena reissupäivänä yritettiin myös käydä MBakerylla herkuttelemassa, mutta paikka olikin suljettu vuokrasopimuksen päättymisen vuoksi. :c )

Sää oli aika vilpoinen, joten olimme suunnitelleet ensimmäiselle päivälle museokierroksen. Välipalan jälkeen mentiinkin siis Vapriikkiin, jossa Dracula - Vampyyrit Vapriikissa -näyttely on nyt viimeisiä viikkoja esillä. Näyttelytila oli hyvin tunnelmallisesti valaistu ja näyttely tarjosi laajan katsauksen vampyyreihin niin taruston ja kansanperinteiden, historian kuin elokuvienkin osalta.

Vampyyrinäyttelyn lisäksi kävimme läpi kaksi Vapriikin perusnäyttelyä - Pelimuseon ja Kivinäyttelyn. Pelimuseo oli täpötäynnä muksuja, kuten arvatakin saattoi. Kolusimme sen siis melko vikkelästi läpi. Kivimuseossa tunnelma oli huomattavasti rauhallisempi ja kokoelma oli todella vaikuttava ja lumoavan kaunis. Vapriikin myymälästä en kuitenkaan tajunnut ostaa yhtään kiveä matkamuistoksi, joka nyt ehkä hieman harmittaa. Sen sijaan oli suorastaan pakollista ostaa mukaan Dracula-teemainen irtotee, joka on maustettu veriappelsiinilla.

Halusimme kerrankin mennä vähän hienommin syömään ja Aleksi oli bongannut kiinnostavan lihapainotteisen Ravinteli Huberin, johon teimme pöytävarauksen etukäteen. Tästä ravintolareissusta jäi kuitenkin hieman ristiriitaiset fiilikset meille molemmille.

Tilasimme pari alkuruokaa jaettavaksi ja ne olivat molemmat todella hyviä. Pääruokapuoli taas meni hieman pipariksi. Aleksi tilasi epähuomiossa valtavankokoisen ja maukkaan, mutta erittäin tyyriin pihvin itselleen. Minä taas valitsin purilaisen, joka oli hillitymmän hintainen, mutta ei yhtään minun makuuni. Nauroin jälkikäteen, että purilaisessani hyvää oli ainoastaan sämpylä. Tai sitten olen hieman juntti, enkä vain tajua näistä hienommista makumaailmoista. Jälkkärille menimme kahvilaan, joka oli matkan varrella hotellille mentäessä.

Päivä 2

Reissumme kokonainen päivä aloitettiin hotellin aamiaisella, jonka jälkeen kävimme pyörähtämässä Dick Johnsonilla ja Koskikeskuksessa. Klo 13 olimme sopineet Ratinaan tapaamisen kaverini kanssa, joka kirjoittaa Art of the Dress -blogia. Ihan ensin kävimme Take T:ssä, joka oli jo parisen vuotta ollut minun käyntilistallani. Valikoima oli pöyristyttävän iso ja teetä tarttui mukaan myös kotiin, vaikka meidän teehyllyhän ei vieläkään olisi oikeasti täydennystä kaivannut. Take T:ssä oli myös ilahduttavaa se, että saimme teehyllyjä tutkiessamme maisteltavaksi pienet kupposet päivän teetä.

Take T:n jälkeen yritimme mennä kolmisin Kissakahvila Purnauskikseen ja kakkosvaihtoehtona Pupukahvilaan, mutta molemmat olivat ihan tupaten täynnä ja lisäksi Pupukahvilan vitriini vaikutti siltä, ettei mitään gluteenitonta ollut tarjolla. Käytiin lopulta jossain random kahvilassa syömässä välipalaa.

Eläinkahvilaelämysten sijaan menimme tutustumaan Tallipihan miljööseen, joka sekin oli ollut parisen vuotta to do -listallani. Tallipihalla oli useita kauniita putiikkeja ja suloinen Tallipihan Suklaapuoti, josta en ollut aiemmin kuullutkaan. Suklaapuodista tarttui mukaan toinen toistaan söpömpiä nameja. Tallipihalla oli myös ikioma nimikkotee, jota täytyi tietenkin ostaa.Tallipihaa täytyy ehdottomasti palata fiilistelemään toistekin!

Lopuksi poikkesimme vielä keskustaan palatessamme tsekkaamassa Höyrykonemuseon massiivisen Sulzer-höyrykoneen, joka oli todella vaikuttava. Tässä vaiheessa päivää jalat olivat jo niin väsyneet, että menimme Aleksin kanssa hotellille ottamaan pienet päiväunet. Kiitokset vielä Mad Dressmakerille mahtavasta päivästä!

Päikkäreitten jälkeen käytiin Aleksin kanssa paljon hehkutetussa Napolissa pizzalla, eikä jouduttu pettymään! Pizzojen jälkeen otettiin vielä jälkkärit, jotka sattuivat olemaan mitä ilmeisimmin MBakeryn luomuksia, nams. Tälle ruokailulle tuli hintaa noin puolet edellisen illan ruokailusta, mutta onnellistuttiin tästä huomattavasti enemmän. Tästä viisastuneena tiedetään nyt taas paremmin, millaisissa ravintoloissa tykätään käydä.

Päivä 3

Viimeiselle päivälle meillä ei ollut tarkkaa suunnitelmaa. Ideana oli vaan aamiaisen ja hotellihuoneen luovuttamisen jälkeen kierrellä kaupunkia fiiliksen mukaan ja matkustaa sitten kotiin kun siltä tuntui. Aluksi menimme Veiströmille ihmettelemään teevalikoimaa. Mukaan tarttui hillitysti vain kaksi teelaatua meille kotiin ja yksi tuliaisiksi.

Kierreltiin muutenkin ratikkatyömaan mylläämän keskustan kauppoissa, kuten Indiskassa, Ruohonjuuressa ja Deadfinessa. Niistä selvittiin aika vähin ostoksin, vaikka minulla onkin nyt ostoslistalla muunmuassa muutamia vaatteita ja uusi laukku.

Vein Aleksin myös käymään Tampereen Luontokaupassa, johon olin itse aiemmin vuosi sitten ihastunut kovasti. Ihasteltiin pehmoja ja muuta kaupan valikoimaa melko kauan. Luontokaupassa on tosiaan se huikea juttu, että se tukee Luonnonperintösäätiön toimintaa ja valikoimista löytyy runsaasti kotimaisiakin tuotteita. Se on siis myös mainio vaihtoehto esimerkiksi vähän eettisempään lahjojen ostamiseen.

Luontokaupan ja välipalakahvittelun jälkeen koluttiin vielä Koskikeskusta läpi. Tässä vaiheessa päivää alettiin olla aika väsyneitä ja suunniteltiin jo millä junalla lähdetään kotiin. Mokkamestareiden myymälä meinasi jäädä kokonaan välistä, mutta onneksi satuttiin käymään sielläkin. Tarjolla oli irtomyynnissä laaja valikoima niin kahvia kuin teetäkin. Lisäksi myymälässä oli laaja valikoima erilaisia asiaan kuuluvia tarvikkeita. Teetä ei nyt enää raaskittu ostaa lisää, joten mukaan tarttui vaan kahta erilaista maustettua kahvia papuina. Täytyy ensi kerralla ehdottomasti teeostostella sielläkin.

Mokkamestareiden jälkeen haettiin vielä laukut hotellilta ja tultiin junalla kotiin. Reissu oli kaikenkaikkiaan mainio ja tosi rentouttava. Aina ei ole pakko mennä minnekään hirveän kauas saadakseen kokea vaihtelua ja uusia elämyksiä.

Millaisia kesäreissuja sinä olet tehnyt?

1. Kävin itsekin kivimuseossa, kun olin Tampereella ekaa kertaa lomalla! Ihana paikka :) Tänä kesänä oon käynyt yön-yli-reissulla Helsingissä, Oulussa, Porissa ja Puolassa. Rakastan kesällä matkustelua!

1. Ihanan paljon oot kerennyt reissaamaan nyt kesällä! :)